sunnuntai 4. joulukuuta 2011

Aikuisvartio

Tein tänään uuden sivun: Aikuisvartio. Aikuisillehan ei ole omaa partio-ohjelmaa, koska partio on kasvatusjärjestelmä 7 - 22 vuotiaille ja aikuiset ovat toimintaa tukevia. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteivätkö aikuiset tarvitsisi myös itselleen tukea. Kyllähän partioaikuiset saavat tukea erilaisesta tukimateriaalista, mutta kyllä se tärkein tuki on se toinen aikuinen. 

Muutaman kerran olen kuullut kysymyksen: "Mitä te aikuiset saatte tästä partioharrastuksesta?" Tähän ei tietenkään ole yhtä ainoata vastausta.

Minä saan elämääni sisältöä. Kyllähän työ antaa sisältöä. Vaimo, perhe sekä sukulaiset ovat tietysti tärkeitä ja heidän kanssaan vietetty aika. Mutta näiden lisäksi useimmilla ihmisillä on myös harrastuksia. Minulla se harrastus on partio. Olen lapsesta saakka viettänyt aikaa metsässä ja luonnossa ja se nyt on vaan sellainen asia, johon en varmasti ikinä kyllästy. Eikä lasten kanssa puuhailukaan ole koskaan ollut vastenmielistä. Ensimmäisen palkkani olen saanut lastenhoidosta, muistaakseni olin jotain 12 vuotias tehdessäni ensimmäiset keikat lastenhoitajana. Partion lisäksi tulee harrastettua puutarhanhoitoa, sienestystä, kuntoliikuntaa (jouksu, kävely, uinti, kuntosali) ja vaeltamista esim. Lapissa. 


Yhtään vähäpätöinen asia ei ole se, että haluan olla tekemässä hyvää. Olen ollut perustamassa koululaisten iltapäiväkerhoa ja pyöritinkin sitä toimintaa muutaman vuoden. Kunnallispolitiikassa olin mukana 12 vuotta. Seurakuntaneuvostossa olin 4 vuotta. Mihinkään järjestötoimintaa minulla ei ole minkäänlaista hinkua siksi, että saisin istua palavereissa, vaan siksi, että haluan olla tekemässä hyvää!  

Ystäväni Niko kommentoi: rennosti tosissaan, vai tosissaan rennosti. Vastaus on rennosti tosissaan. Tämän blogin tarkoitus on antaa tukimateriaalia toisille tukeville aikuisille, koska me aikuisetkin tarvitsemme tukea.

Partiosta saan voimia ja sisältöä elämääni. Kun lähden partiokoukseen tai retkelle, niin varmaa on että työasiat pyyhkiytyvät mielestä. Partio tekee myös minulle hyvää. Kun olen partiossa, niin en ole pahanteossa :) 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti